Loading...

SUBHANALLAH !! TERBUKTI MUKJIZAT AL QURAN TENTANG ASAL USUL JANTINA SEORANG BAYI

loading...
loading...




Sehingga baru-baru, ia dipercayai bahawa seks bayi ditentukan oleh sel ibu. Atau sekurang-kurangnya, ia dipercayai bahawa seks adalah ditentukan oleh cara sel-sel dikongsi oleh lelaki dan wanita.

Tetapi, kita diberitahu maklumat yang berbeza dalam Al-Quran, yang menyatakan bahawa jantina lelaki atau perempuan diciptakan “air mani apabila dipancarkan”. “Dia menciptakan pasangan lelaki dan wanita, dari air mani, apabila dipancarkan.” (QS An-Najm:. 45-46).

Cawangan sains dibangunkan genetik dan biologi molekul telah disahkan secara saintifik ketepatan maklumat yang diberikan Al-Quran.

Sekarang dalam tahu bahawa seks yang ditentukan oleh sel sperma dari lelaki, dan wanita tidak memainkan peranan dalam jantina sistem pilihan raya.

Kromosom adalah unsur utama dalam pemilihan jantina. Dua daripada 46 kromosom yang menentukan bentuk seorang lelaki yang tahu dan juga kromosom seks. Kedua-dua kromosom dipanggil “XY” pada lelaki, danpada wanita.

Penamaan ini didasarkan pada bentuk kromosom yang menyerupai bentuk huruf-huruf. Kromosom Y membawa gen-gen yang mengekod hartanah maleness, manakala kromosom X membawa gen-gen yang mengkod ciri-ciri kewanitaan.

Pembentukan seorang manusia baru bermula dengan penubuhan satu silang kromosom ini, yang lelaki dan wanita adalah dalam keadaan berpasangan. Pada wanita, bahagian kedua sel seks, yang berpecah kepada dua semasa peristiwa ovulasi, membawa kromosom X
Dan sebaliknya, sel seks lelaki menghasilkan dua jenis sperma, satu yang mengandungi kromosom X, dan yang lain yang mengandungi Y. 

kromosom Apabila sel telur kromosom X wanita disertai oleh sperma yang membawa kromosom Y, jadi bayi menjadi dilahirkan lelaki seks.

Dalam erti kata lain, jenis jantina bayi ditentukan oleh jenis yang kromosom dari lelaki yang bersatu dengan ovum wanita. Tiada maklumat ini dapat diketahui sehingga penemuan genetik dalam era ke-20. 

Malah, dalam banyak kebudayaan, ia dipercayai bahawa jenis jantina bayi ditentukan oleh perempuan. Inilah sebabnya mengapa wanita dipersalahkan ketika mereka melahirkan bayi perempuan.

Walau bagaimanapun, tiga belas abad sebelum gen manusia ditemui, Al-Quran telah maklumat yang menafikan kepercayaan karut ini, dan menyebut bahawa wanita itu bukan penentu jantina bayi, tetapi dengan air mani lelaki diturunkan.
loading...
loading...

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
loading...
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : www.ekisah.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, www.ekisah.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Unknown

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

loading...