Loading...

INFO MENARIK!! TAHUKAH ANDA, SENGGUGUT PUNCA WANITA KERAP KEGUGURAN & SUKAR HAMIL

loading...
loading...




Diharap Wanita Jangan Pandang Rendah tentang penyakit yang bernama Senggugut,tidak kira anda anak dara atau pun wanita berkahwin.

Kebanyakan gadis mengalami senggugut ketika period,perkara ini tentu membuatkan anda benar benar tidak rasa selesa,perkara ini akan lebih teruk semasa dua hari pertama.

Tahukah anda sebenarnya senggugut ini mampu menjadi endometriosis yang menyukarkan anda untuk hamil dan akan kerap keguguran?

Berikut Penerangan dari Dr Hamid Arshat mengenai senggugut jadi endometriosis:

Pesakit ini telah kahwin lebih tiga tahun tapi tidak pernah hamil. setiap bulan akan mengalami senggugut teruk.

Gambar dari teropong laparoscopy , rahim didepan dan usus dikelakang dan kelihatan ovary berwarna putih dan didalamnya ada endometriotic cyst. Pada dinding rahim pula ada tumbuhan fibroid.

Lihat darah kotor warna coklat kehitaman, yang terkandung dalan endometriotic cyst dalam ovary (warna putih) Kandungan endometriotic cyst - darah kotor- ia juga digelar dengan nama 'chocolate cyst' 
Lihat darah kotor warna coklat kehitaman, yang terkandung dalan endometriotic cyst dalam ovary (warna putih)

Kandungan endometriotic cyst – darah kotor- ia juga digelar dengan nama ‘chocolate cyst’

Penyakit endometriosis merosakan organ2 peranakan. dalam pesakit ini ovari rosak, akibat dari reaksi inflammation/radagan, timbul adhesion dan scarring yang boleh melanda kilang ovari dan saluran fallopian dan dinding belakang rahim.

Seringkali juga saluran benih/fallopian menjadi tersumbat atau sempit dan ini meyukarkan peroses percantuman benih lelaki dan telur perempuan.

Dalam situasi yang teruk , rahim menjadi rosak dan tumbuhan adenomyosis timbul menyebabkan senggugut yang amat sangat.
Adenomyosis, rahim bengkak macam 3 bulan mengadung. Lihat gambar diatas, saya belah rahim dan kelihatan dinding rahim jadi sangat tebal akibat adenomyosis.

Sesiapa yang mengalami senggugut, sukar hamil atau sering gugur, perlu jumpa pakar sakit puan utuk pemeriksaan dan scanning. Jika ada retroverted uterus, kemunkinan besar dia ada penyakit endometriosis.

Bedah laproscopy adalah sangat penting untuk mengsahkan dan seterusnya merawat penyakit endometriosis, Kedudukan rarahim yg retroverted perlu diperbetulkan waktu laparoscopy , jika ada cyst . ia perlu dibuang, jika saluran sumbat perlu dibetulkan dengan ‘tubal repair’ dan jika ada adhesion perlu lakukan ‘adhesionolysis’ semuanya dilakukan sekaligus
loading...
loading...

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
loading...
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : www.ekisah.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, www.ekisah.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Unknown

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

loading...